2012. január 18., szerda

100 éves selyemvirágkészítő szerszámok

A nagymamám szekrényében láttam kicsi koromban kézi készítésű selyemvirágokat, átlátszó dobozokban. Azt tudtam, hogy fiatal korában készített eladásra, de valahányszor kértem, hogy tanítson meg készíteni, mindig azt mondta, hogy bonyolult. Felnőtt koromban is többször kértem, de azt válaszolta, nem is emlékszik, hogyan kell, és különben is, rég levitte a pincébe....
Sokszor eszembe jutott, hogy jó lenne, ha megmutatná, és nyáron, amikor Dorka a pocakomban volt, egyszer valamiért a mamánál voltam egy délután, amikor újra eszembe jutottak a selyemvirágok. Újra kértem, hogy mutassa meg, de azt válaszolta, hogy ez nem ilyen egyszerű, mert ahhoz szerszámok is vannak, és nem is tudja már, hogy mit is kell velük csinálni. Na, én erre bedühödtem, és közöltem a mamával, hogy rendben, akkor majd ha meghal, akkor jól ki fogják dobálni a pincéből a szerszámait a többi cuccával együtt, és majd örülhet, hogy nem volt képes engem megtanítani.....
10 perc múlva már a pincében kutakodtunk....egymás tetején volt 3 régi doboz, tele ősrégi, 60-80 éves holmikkal. Átnézegette, és közben sorban eszébe jutott, hogy mi micsoda, és mi mire való. Azt mesélte, hogy a szerszámok az ő anyukájáé voltak, aki "nagyüzemben" készítette a virágokat eladásra, és azok gyönyörű estélyi ruhákra, kalapokra, kabátokra kerültek. Egy jó órát töltöttünk a pincében, miközben nagyjából körvonalazódott, hogyan is készültek azok a virágok. Majd a végén a mama kezembe nyomta a 3 dobozt, és mondta, hogy vigyem innen, nem akarja, hogy kidobják...

Ezeket a szerszámokat kaptam.
Virágkiszúrók
Különböző méretek.
A régi szerszámok mellett érdekes retro "új" dobozok és holmik is voltak. pl. 80-as évekbeli szaloncukros doboz...

3 megjegyzés:

  1. Szegény nagyi, kicsit kíméletlen voltál vele, de szerintem már ő se bánja! Imádom az ilyen régi szerszámokat, kíváncsi leszek, mit alkotsz a segítségükkel!!!

    VálaszTörlés
  2. A régi szaloncukros dobozok sorában a negyedikből még nekem is van egy darab, a színes ceruzákat, ritkán használt ecseteket, stb. tartok benne.

    VálaszTörlés
  3. AZTAAAA! ILyeneket keresek mindenhol a neten de nem találok! Hú de irigykedem!! És meg is mutatta? Én nagyon szeretném megtanulni ezt a mesterséget. Eddig cukorvirágokat készítettem onnan jött az ötlet...

    A virágkiszúrókat gondolom kalapáccsal kell beütni az anyagba mint a bőrnél nem? Jujj de izgi....

    VálaszTörlés

Köszönöm szépen, hogy hozzászólásoddal segíted a blogom tartalmasabbá és érdekesebbé válását! :)